Een opleidingsplan voor de OR

Ondernemingsraden hebben wettelijk het recht, op basis van de Wet op de Ondernemingsraden, de kennis te verwerven die nodig is om hun taak goed uit te voeren, door zichzelf te scholen en waar nodig deskundig advies te vragen. De manier waarop dit geregeld is, verandert op 1 januari 2013. Vanaf die datum is het GBIO opgeheven, het instituut dat jarenlang zorgde voor kwaliteitsbewaking en het verstrekken van subsidie. Hoe de kwaliteitsbewaking en de tarieven voor de OR-training er uit gaat zien weten we nu nog niet. In het voorjaar is voor dit doel door de SER een commissie ingesteld, onder de naam: Commissie Bevordering Medezeggenschap. Tot de taak van deze commissie behoort het vaststellen van richtbedragen voor kwalitatief goede scholing en een nieuwe manier van certificering.

Waar gaat het om bij het opleiden van OR-leden? Op de OR komen heel wat zaken af. Zeker een nieuwgekozen OR-lid moet er wegwijs in worden, om zijn rol en bijdrage als OR-lid goed te kunnen vervullen. Het gaat, kortweg, om;
• inzicht in de positie en de mogelijkheden van de OR in de organisatie,
• goed kunnen overleggen met de bestuurder,
• weten wat leeft in de organisatie, hier als werknemersvertegenwoordiger mee kunnen omgaan,
• de belangrijke onderwerpen onderscheiden en oppakken, hierover kunnen adviseren of zo nodig onderhandelen
• efficiënt samenwerken ook, taken verdelen en hierbij de juiste mensen inschakelen.

Hoe leert de OR? Veel door te leren van de praktijk, door uitwisseling van ervaringen, afgewisseld met gerichte training of coaching, ter versterking van de persoonlijke vaardigheden. Voor een kleine OR ziet het er anders uit dan voor de medezeggenschap in een grote organisatie. Maar overeenkomsten zijn er zeker en in grote lijnen is redelijk voorspelbaar waar de medezeggenschappers mee te maken krijgen. Er is niet één methode goed. De OR-leden leren het meeste van een goeie mix, aansluiting bij de actuele vragen en toepasbaar in de organisatie.

Waarom is een scholingsplan handig? Meestal in grotere organisaties, maakt de OR al bij het begin van de zittingsperiode een opleidingsplan met bijbehorende data en budget. In kleinere organisaties wordt vaker gezocht naar een opleider waarmee het klikt, in de verwachting dat deze helpt in te spelen op de leerwensen en het bewaken van rode draad. Ook voor de kleinere OR wordt het belangrijk aan het begin van de zittingsperiode voor ogen te krijgen welke behoefte aan opleiding er zal zijn. De OR zal zijn opleidingsplannen immers aan de bestuurder moeten voorleggen, die voor de financiering moet zorgen. De OR zal zelf met zijn bestuurder afspraken moeten maken over zijn opleiding en de bijbehorende kosten.

Op 8 september ’12 , gaf ik over dit thema een presentatie voor mijn vakgenoten in de beroepsvereniging de BVMP. De BVMP had die dag in Amersfoort een geslaagde bijeenkomst, onder het thema “Ontmoeten & Versterken”. Voor wie is geïnteresseerd in de presentatie zelf: Deze is in te zien op de website van de BVMP: www.bvmp.nl

Nieuwe ontwikkelingen rond de Commissie Bevordering Medezeggenschap kunt u volgen op de website van de SER; www.ser.nl

Dit bericht is geplaatst in Medezeggenschap, Nieuws. Bookmark de permalink.

1 Response to Een opleidingsplan voor de OR

  1. admin schreef:

    Bijna een jaar later ben ik eigenlijk nauwelijks in gesprek met nieuwe OR-en over hun opleidingsplan. Ik weet niet waarom. Jammer, want ik denk dat er grote kansen zijn, de opleiding gerichter, veelzijdig en in samenspraak met de andere betrokkenen in de organisatie op te zetten. Mijn oud-collega’s Nico Siffels en Annette Tas schreven er een helder atrikel over in het juninummer van OR-Informatie. Lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.